Vad ska man tänka på /styrketräna om man är en Surfare?

Vad ska man tänka på /styrketräna om man är en Surfare?

Publisert: 13.02.2019 KL. 09:21
Av: Mats Lagerkvist

Surfing är en komplex idrott med flera inslag av kaos, detta innebär att man kan benämna idrotten som öppen. En öppen idrott innehåller multipla tekniska och fysiska aspekter där styrketräning sannolikt har en viss transfer. Motsatsen är en stängd idrott som har monotona rörelser och där en transfer från styrketräning inte är lika självklart, exempel på detta är bowling, rodd & cykling.

Kravbilden inom surfing (förutom de tekniska aspekterna som endast kan tränas på vatten) är uthållighet & uthållighetsstyrka i synnerhet i överkroppens muskler. Det faktum är idrotten surfing sker på annat medium än stilla land innebär en mängd problem för en potentiell transfer från styrketräningen. Som vi alla vet är miljön under brädan kaotisk och utan en avancerad teknisk nivå inom idrotten har sannolikt den fysiska kapaciteten mindre relevans. Först när en utövare har en basal nivå på idrotten kan styrketräningen sannolikt få en transfer.

Uthållighetsstyrka är förmågan att utrycka styrka repetitivt över lång tid.

Ett fysprogram för en surfare bör således fokusera på de fysiska kravbilder idrotten representerar:

Styrkeuthållighet – repsomfång inom 20-50

Uthållighetsträning – Vo2max och anaerob tröskel träning

Överkropps explosivitet med fokus på högre reps – rörelser med 30-50% av 1RM och reps runt 8-20

Förutom de specifika kraven är det lämpligt att varje surfare besitter en viss robusthet i det muskulära systemet. Detta innebär att dessa idrottare också kan ha perioder med mer traditionell styrketräning såsom knäböj, marklyft och bänkpress. Man kan också tänka sig olika sekvenser från idrotten som möjligtvis kan tränas för en bättre transfer. Det är vanligt att en surfare går från att paddla i ett medeltempo till ett högre tempo och på korttid ställa sig upp. Detta innebär att vi möjligtvis kan skapa ett liknande scenario i vår fysträning men med andra övningar och liknande muskler.

Min personliga åsikt är att det är lämpligt att blanda dessa specifika kravbilder redan från starten av surfarens styrketräning eftersom de periodiseringsmodeller som innan har fokuserat på att träna olika fysiska förmågor vid olika perioder har utmanats och förmodligen är överskattade. En idrottare kan anpassa sig till flera förmågor samtidigt med en bra programdesign.

Artikeln är skriven av Seth Ronland för Axelsons PT Educations räkning 2019-02-13

Källmaterial;

Performance Analysis of Surfing; A Review, Farley OR et al, 2017

The relationship between the number of repetitions performed at given intensities is different in endurance and strength trained athletes, B. Richens et al, 2014

The impact of strength level on adaptations to combined weightlifting, plyometric, and ballistic training, James LP et al, 2018

Det händer massor hos oss, anmäl dig för våra utskick här.

Vi skickar regelbundet ut nyhetsbrev med erbjudanden, intressanta artiklar med tränings- och hälsotips samt nyheter i våra utbildningar.